ДУБОКО У ПЛАВОМ, Мианмар 2008, Галерија СУЛУЈ 2015 

01 Дубоко у плавом
01 Дубоко у плавом

Акрилик на платну, 200х300 цм

press to zoom
02
02

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
03
03

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
04
04

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
05
05

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
06
06

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
07
07

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
08
08

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
09
09

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
10
10

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
11
11

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
12
12
press to zoom
13
13

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
14
14

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
15
15

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
16
16

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
17
17

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
18
18

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
19
19

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
20
20

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
21
21

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
22
22

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
23
23

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom
24
24

Акрилик и креда на папиру, 50х70 цм

press to zoom

Дубоко у ПЛАВОМ


Познаваоци сликарског опуса Слободана Каштаварца, који је још увек у процесу унутрашњих снажних трансформација без обзира на непрекидни контунуум од готово три деценије, могли би да уоче, у току само протеклих годину дана, значајне чак и шокантне промене атмосфере, колорита, емоционалног набоја .. .Из циклуса “У црвеном”, где је енформелистички поступак везивања пигмента са пастуозним наносима “несликарских” материја стварао фуриозне ковитлаце боје и сублимираних, готово до распрснућа згуснутих облика и карактера, уметник је смело закорачио у истраживање нематеријалног, али исто тако узбудљивог света медитације, симболизма, интроспекције ... И природно, промена медија и метода сликарског изражавање била је радикална. Из материјалног до колористичког екстрема развијеног ЦРВЕНОГ, чији се симболизам у свим културама света везује за страст, љубав, дихотомију живота и смрти, Каштаварац упловљава у мирне воде отмених тонова рђе, тамних умбри, засићених и продубљених до ивице понора ЦРНОГ ... Тежећи стално фином еквилибријуму ликовне експресије и значења, попут оне у уметнички вредним калиграфијама или илуминираним манускриптима, мења средства и методологију рада, бирајући колаж или подлогу од папира за свој рецентни циклус.

ПЛАВО је једна од боја која, без обзира на своју par-exelance хладну природу, привлачи и анимира на тумачења лаике и психологе, уметнике свих праваца и специјалности, наивне и професионалце. То је боја срасла са селима грчких острва, боја којом је поп - артист Ив Клајн облагао тела својих модела не би ли их ослободио тираније “топлокрвности” и пренео их у духовни свет ... Прва асоцијација на свим меридијанима света, везана је за море и небо, те најфлуидније и најмистичнији творевине природе, чији извори и варијације долазе из сфера које чак и човек науке или, у просеку, хиперверзирани житељи планете информатичке ере, не могу, нити ће икад сасвим спознати. Оно је будући тајновито и дистанцирано, освежавајуће и умирујуће, нашло огромну примену у графичком дизајну и обликовању свакодневнице - од униформи до менија дигиталних уређаја ... Слободан Каштаварац му је пришао као великом изазову, неиспитаних могућности експресије и дијалога са његовим већ богато развијеним светом симбола. Акриликом, у потезима широке четке, нијансирани фон на основи од папира у богатим пастелним варијацијама од церулеум плаве до тиркизно плаво зелене, представља етерично, флуидно, покретљиво поприште ликовног догађања. Уживајући у феномену и менама ове боје, уметник их покреће и потенцира у небројеним аспектима. Интервенишући “Conte” сувим пастелом белог трага постиже да снажни графизам једноставно израња из бескраја, а сликањем маниром “флека” светлим бојама, да форме спонтано плутају кроз простор, наговештавајући непрегледни простор. Тамни, готово црни пасажи понашају се обрнуто, потапајући се у ковитлацу флуида дубоко, све дубље ...

Пратећи ове процесе постајемо постепено и ми њихов део, понесени као галеб Џонатан Ливингстон неодољивом привлачношћу “висина над висинама”, где нестају сви звуци, маса, дистанце природног и приземног света. Симболика која настаје на овим листовима није плод трајних опсесија, тежње за нарацијом, трансфером одређених значења или емоција. Напротив, она је у исто време флуидна и промењива, транспарентна и опипиљива јер долази из срца стварања “пластичног знака”, из препуштања медију које, да би било тако сложено и мистично, мора да буде “ношено” на сигурним крилима знања и осећаја саме пиктуралне материје. Слике из овог циклуса, снажније од других из уметниковог целокупног опуса, позивају на лет кроз ковитлаце време-простора, на коме нећемо изгубити ништа до бремена материјалног, отискујући се све дубље и лакше у сопствену духовност, у драгоценом, свеприсутном, божанственом ПЛАВОМ.

 

Мирјана Вајдић Бајић
Септембар 2007.